Megérti
az egyszerű szóbeli, illetve testbeszéddel megmutatott közléseket.
Képes az
általunk teremtett közös figyelmi helyzetekben bennmaradni akkor is, ha azok
egy harmadik tárgyra vagy személyre irányulnak.
Kettős
utasításokat is megért és képes végrehajtani.
Legalább
400 szót ismer, melyekből sokat használ is (100-200).
Megjelennek
a kétszavas, távirati stílusú mondatok.
2 és 2,5 éves kor között
A szókincs rohamos gyarapodása
folytatódik. A távirati stílusú mondatok mellett megjelennek a valódi egyszerű
mondatok (pl. Kutya iszik. Baba szép.). A lányokat követve a fiúk is nagyobb
mennyiségi fejlődést produkálnak, előfordulhat, hogy a mondatképzés
fejlődésében beérik a lányokat. A gyerekek egy részénél általában ebben az
időszakban, de mindenképpen hároméves korig megjelenik a csak saját magukra
vonatkozó személyes névmás, az ’én’ szó használata. A kérdésre (pl. Ki kér
tejet?) már nem a nevüket válaszolják harmadik személyben (pl. Zsuzsi), hanem
csak annyit mondanak: Én.
Ha már ismeri a mindennapi
tárgyakat és cselekvéseket, a hozzájuk tartozó szavakat és azok jelentését is,
akkor nézegethetünk egyszerűbb (csak tárgyakat, egyszerű cselekvéseket
tartalmazó) képeskönyveket is, amelyekben
a gyermek megnevezheti a látottakat (asztal, labda, fürdés stb.).
Továbbra is egyformán fontos cél
a szókincs bővítése és a mondatalkotás segítése. A mondatok területén is – a
szókincs fejlődési folyamatához hasonlóan – sokkal többet ért a kisded, mint
amennyit beszéd közben használ. Bár már kettős utasításokat is megért, mégis
sok egyszerű példamondatra van szüksége, melyeket utánozni tud. Fontos, hogy
feltett kérdéseire is egyszerű, világos (könnyen utánozható) válaszokat adjunk.
Énekeljünk, mondókázzunk a
gyermekkel, kapcsoljuk ritmikus mozdulatokhoz a ritmusos gyermekverseket. Ezzel
segítjük őt a szavak és a különálló mondatok világából az összefüggő beszéd
felé. A versikék alkalmasak arra is, hogy a hiszti, sértődés, rosszkedv
elterelését sikeresen megoldják, hiszen ez az időszak sokszor a dackorszak
kezdete is.
Ebben az életkorban ritkán, de
előfordul, hogy a korábban már szavakat mondó gyermek néhány hét leforgása
alatt mind kevesebbet beszél, majd egyszer csak szinte eltűnik a beszéd.
Amennyiben ezt a visszalépést tapasztaljuk – esetleg azzal együtt, hogy a
kisded nem vagy nehezen tud közös figyelmi helyzetekben részt venni, netán
nehezen tulajdonít mások cselekvéseinek szándékokat –, akkor haladéktalanul
keressünk fel egy korai fejlesztő központot, ha ilyen nincs a környéken, akkor
gyermek-ideggyógyászati szakrendelést, ahol ki tudják vizsgálni a visszaesés
okát.